Volwassenen zijn ook maar gewoon grote kinderen 

Volwassenen zijn ook maar gewoon grote kinderen 2014-05-15T13:37:03

“Ja, nou, wow, Disney Infinity. Kutgame die ietsjes leuker wordt door er slechte en veel te dure speelgoedfiguurtjes aan toe te voegen. Nu met slechte Marvel-zooi.” Aldus yours truly op Twitter vorige maand. Nou ga ik niet deze blog-post gebruiken om Disney Infinity opnieuw te reviewen, maar ik mag die game gewoon niet. Ik ben geen Disney-hater (allesbehalve, zelfs) maar ik vind Infinity gewoon geen reet aan. Het kost veel te veel geld (want als je er enigszins van wilt genieten dan heb je echt wel meer poppetjes nodig dan die drie die je er standaard bijkrijgt) en, nog belangrijker: de gameplay is veel te oppervlakkig en eentonig. Net als, inderdaad, Skylanders.

Enfin, onlangs werd dus deeltje twee aangekondigd: Disney Infinity: Marvel Super Heroes. En ondanks dat ik er zeker van ben dat dit spelleke al een stuk leuker gaat worden dan zijn voorganger (al is het alleen al omdat rondvliegen als Iron Man niet iets is wat je überhaupt kúnt verkloten) ben ik er zo goed als zeker van dat dit er niet voor gaat zorgen dat ik de franchise opeens ga omarmen. Het ziet er leuk uit enzo, maar het blijft oppervlakkige en veel te dure rotzooi. En als ik gewoon eventjes hersenloos wil rondkutten in een game om tijd en verveling te doden, dan heb ik nog altijd GTA V of het superieure Lego City Undercover (laat de haat maar komen, boyos).

Disney Infinity

Dus ik dat tweeten. Eén van de mensen die daarop reageerde, was onze eigen Jan Meijroos. “Hater”, zei hij met een goed gemeende knipoog. “Miljoenen kids hebben er lol mee. Jij bent niet de doelgroep. Maar ja, die figurines mogen wel een paar euro goedkoper worden”, tweette hij vervolgens. En, voordat ik met dit blogje verderga: daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in. Ik bén de doelgroep van Disney Infinity ook helemaal niet. En ja, miljoenen kids hebben er de dikste fun mee. Hij had honderd procent gelijk.  ... En toch zat iets me niet lekker. “Jij bent niet de doelgroep.” Die zin bleef maar in m’n hoofd rondspoken. Hij bleef zo erg lang hangen, dat ik er gewoon kwaad om werd. “Ben ik niet de doelgroep? Hoezo ben ik niet de doelgroep!? Als ik de doelgroep wil zijn, dan ben ik verdomme gewoon lekker de doelgroep, ja!”, zei ik op een gegeven moment hardop tegen mezelf. (Ja, ik moet doordeweeks echt minder drinken, maar dat even terzijde.) Niet dat ik last heb van Peter Pan-syndroom en daardoor niet wil accepteren dat ik een bijna dertig jaar oude volwassen man ben met real-life verantwoordelijkheden, ofzo. Echt, dat is het niet. Nee, het was het plotselinge besef dat er vaak duidelijke afscheidingen zijn als het gaat om producten voor kinderen, adolescenten en volwassenen, en dat irriteerde me opeens heel erg.

Disney Infinity

Kijk, soms is zo’n afscheiding, zo’n verschil in doelgroep, een heel belangrijk iets. Genres als horror, porno en psychologische thrillers zijn immers allebehalve geschikt voor kinderen, om maar even een makkelijk voorbeeld te geven. Andersom hoeft dat echter niet zo te zijn. Media die geschikt is voor kinderen hoeft niet ongeschikt te zijn voor adolescenten en volwassenen. Sterker nog, veel van de beste kunstwerken en mediaproducten allertijden zijn juist klassiekers omdat ze universele, menselijke waarheden weten te communiceren en rauwe, sterke emoties weten op te roepen. Een game als Super Mario 64, bijvoorbeeld. Kinderen kunnen er immens van genieten en lekker leveltjes uitspelen en oudere, hardcore gamers kunnen voor alle 120 sterren gaan. Er is geen afscheiding in doelgroep in die game, want het weet dat rondspringen en obstakels overwinnen in een magische wereld iets is dat iedereen aanspreekt. Iedereen.  En toen besefte ik me waarom ik zo boos was. Omdat, ironisch genoeg, Disney (en Pixar, en op zekere hoogte ook Marvel) zelf juist bekend staat om z’n films die leeftijd- en generatieverschillen ontstijgt. Het maakt niet uit hoe oud je bent, iedereen snapt waarom een film als Aladdin geweldig is. Iedereen snapt waarom het vet is om een held te zijn als Spider-Man. Neem bijvoorbeeld The Incredibles, één van Pixars beste films en wellicht de beste superheldenfilm tot op heden. Alles klopt aan die film: van een sterk verhaal tot een goed script, en van opwindende actie tot geloofwaardige emotie. “I can’t lose you again! I can’t. Nog again. I’m not s-strong enough”, zegt Mr. Incredible tegen z’n vrouw, in de hoop dat ze niet met hem meegaat om het grote kwaad te verslaan. Hij houdt teveel van haar. M’n ogen gaan er van tranen, keer op keer. En het maakt niet uit of je 6 bent of 26 of 56; je snapt het. Je begrijpt het. Je voelt het.

Disney Infinity

The Incredibles bevat iets wat elk goed product of kunstwerk bevat dat tijd- en generatieloos is: lagen. Het heeft dat type diepgang dat de consument de mogelijkheid geeft om er elke keer weer iets anders uit te halen. Ik was 19 toen die film uitkwam en toen was ik voornamelijk lyrisch over de geweldige actiescènes, zoals die ene waarbij Dash op volle vaart door de jungle wegrent voor de handlangers van Syndrome. Adrenaline. Heerlijk. Nu ben ik 29 (ugh) en voel ik voornamelijk mee met Mr. Incredible, wiens grootste missie het overleven van al zijn verantwoordelijkheden is. The Incredibles is gelaagd en een film als Ice Age niet; precies de reden waarom ik de meeste Dreamworks-producties ontwijk. Te oppervlakkig. Teveel gericht op enkel kids of adolescenten.

Jan had helemaal gelijk: ik moest niet zo zeiken en ik moest Disney Infinity lekker overlaten aan de kids (voor wie het overduidelijk gemaakt is) en de ouders (voor wiens portemonnees het gemaakt is). Maar ik had gewoon op meer gehoopt. Ik had gehoopt dat ik, net als bij mijn favoriete Disney-films, altijd de doelgroep zou blijven.

REACTIES (62) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord