Sony’s en Microsofts strategieën zijn volkomen logisch 

Sony’s en Microsofts strategieën zijn volkomen logisch 2020-05-14T13:28:33
We zitten midden in de aanloop naar de PlayStation 5 en Xbox Series X, en sommigen vragen zich af wat Microsoft en vooral Sony in hemelsnaam aan het doen zijn. Volgens Jacco zijn de strategieën van beide bedrijven eigenlijk volkomen logisch.

De industrie zwoegt momenteel om zich klaar te maken voor de volgende generatie consoles. Uitgevers en studio’s proberen hun projecten op tijd af te krijgen, en Sony en Microsoft willen hun consoles deze feestdagen aan winkels te leveren. Daarbij komt ook een strategie kijken, die voor de twee consoleboeren duidelijk verschilt. De altijd vocale gamers hebben dan ook op beide partijen kritiek. Waar is Microsoft mee bezig? En wat is Sony aan het doen? Naar mijn mening zijn beide strategieën volkomen logisch, ook los van deze helse pandemie.

Terug in de tijd

Eerst even terug naar de aanloop naar de vorige generatie, die velen van ons vast niet ontgaan is. Microsoft had flink succes met de Xbox 360 en Sony wist de PlayStation 3 tot een goed einde te volbrengen nadat ontwikkelaars de buitenaardse technologie eindelijk onder de knie kregen. Na bakken met geruchten onthulde Sony de eerste PS4-games tijdens een PlayStation Meeting in februari 2013. Het eerste deel van de presentatie was oersaai, maar het tweede gedeelte bood gelukkig een reeks aan grafisch indrukwekkende titels, met als hoogtepunt Killzone: Shadow Fall. Sony onthulde de PS4 zelf pas tijdens E3 2013, waar ook nog ruimte was voor PS3-titels als The Last of Us.

Microsoft besloot de Xbox One in mei 2013 volledig te onthullen tijdens een inmiddels beruchte persconferentie waarin driekwart van de tijd werd besteed aan de entertainmentwaarde van het apparaat, het menu, Kinect 2.0 en saaie marketingpraat. De E3-persconferentie een maand later was al iets beter, met titels als The Witcher 3: Wild Hunt en Sunset Overdrive, maar de prijs van 500 euro vanwege het gebundelde Kinect en het always online-aspect zorgden er voor dat Microsoft op voorhand al met 1-0 achterstond. Het bedrijf zou nog lang moeten bijkomen van de misstappen aan het begin van de generatie. Check vooral Michels Wat als… over hoe Microsoft dat deed en wat er zou zijn gebeurd als het wel vliegend uit de startblokken ging.

Xbox One

Xbox als een platform

Kijkend naar de aanloop naar PlayStation 4 en Xbox One en de huidige situatie is het gedrag van beide partijen niet zo verrassend. Microsoft heeft gigantische stappen gemaakt om het hart van gamers weer te veroveren. Nog niet met sterke exclusieve games – wel beloftes op basis van studio-overnames – maar vooral een nieuwe filosofie: Xbox als een platform. Tijdens de aankomende generatie maakt het geen hol uit of je de ogenschijnlijk retekrachtige Xbox Series X bezit of de game op een ander platform speelt. Microsoft biedt spelers namelijk allerlei andere opties, zoals pc’s met Windows 10 en Project xCloud. Het gaat erom dat gebruikers games kopen en abonnementen afsluiten, niet hoeveel Xbox-consoles er worden verkocht.

Daarom is het niet verrassend dat Microsoft de Series X, toen nog genaamd Project Scarlett, in één adem ‘aankondigde’ met hun cloud gaming-dienst tijdens E3 2018. Hardware is minder relevant, dus nam het in de afgelopen maanden niet de tijd om tijdens een livestream alle specificaties uit te leggen, maar liet het dat over aan grote platformen, om zelf af en toe te komen met een artikel dat zelfs een techleek als ik begrijp. Ook werd het uiterlijk van de Series X al vrij vroeg onthuld, tijdens The Game Awards 2019, allemaal om de weg vrij te maken voor games, games en nog eens games.

Halo Infinite

Videogames staan namelijk centraal in Microsofts strategie rondom Xbox als een platform, en het bedrijf wil de eerste zijn die dat benadrukt. We hoorden in 2018 al van Halo Infinite als lanceergame, en Microsoft bindt titels als Assassin’s Creed Valhalla op slimme wijze aan het Xbox-merk. Haal je nog geen Series X in huis? Prima, deze games verschijnen ook gewoon op de Xbox One, en natuurlijk op PC en xCloud. Het je een Game Pass-abonnement? Dan zit je helemaal gebakken, want dan kun je bij lancering hopelijk aan de slag met alle exclusieve lanceertitels.

Die uitbreiding van het platform vormt ook een potentiele valkuil voor de games zelf, zo bleek uit de meest recente Inside Xbox-presentatie. De third-party games die daar werden getoond zijn grafisch nog wisselvallig – los van dat de gestreamde beelden overduidelijk geen 4K en 60fps boden zoals beloofd. Bright Memory Infinite ziet er met de zee aan grafische effecten prachtig uit, maar het grootste gedeelte van de games lijkt ook prima op de Xbox One te kunnen draaien.

Met de uitspraak dat Series X-games tot zo’n twee jaar na release van de console ook op de Xbox One verschijnen, lijkt het erop dat we voorlopig nog geen titels zien die exclusief voor next-gen zijn ontwikkeld. In dat opzicht is Sony’s traditionele aanpak wellicht aantrekkelijker, dat mogelijk de PS4 loslaat en ‘enkel’ backwards compatibility aanbiedt.

Xbox Series X

Voorsprong

Over Sony gesproken: dat bedrijf is ten opzichte van Microsoft behoorlijk stil. Wat specificaties van de console betreft volgt de strategie enigszins hetzelfde patroon als voorheen, door in een eerste presentatie te focussen op specificaties en functies. Wat Mark Cerny’s langdradige, fascinerende presentatie van maart níet toonde, waren games. Los van wat third-party titels heeft het bedrijf nog geen duidelijk beeld gegeven van welke PlayStation 5-games onderweg zijn, maar onthulde het wel de DualSense-controller in een nogal plotseling bericht op PlayStation Blog.

De belangrijkste reden dat Sony zo stil is – vergeet niet dat de PS4 ook pas in juni werd onthuld – is het succes van het huidige platform. De PlayStation 4 heeft de Xbox One, ondanks op zichzelf goede verkoopcijfers, met ruim honderd miljoen verkochte stuks ver achter zich gelaten. De console is bijna zeven jaar later nog enorm populair, en nog veel belangrijker, qua games nog lang niet uitgeblust. Sony heeft namelijk nog twee gigantische klappers op de planning staan: The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima. Twee uithangborden die wellicht gaan behoren tot de beste en meest succesvolle games van de generatie.

The Last of Us Part 2

Waarom zou Sony Microsoft volgen en de console en games als eerste onthullen? Microsoft heeft iets recht te zetten, Sony gaat nog keihard. Natuurlijk moet er binnenkort een moment aanbreken waarop Sony de console en lanceergames eindelijk onthult, maar dat te vroeg doen zou het wind uit de zeilen van twee zeer belangrijke titels halen. Wellicht zijn The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima nog goed voor tien miljoen extra PS4-bezitters, dus wil je de consumenten niet het gevoel geven een achterhaalde ervaring te beleven. Het is een beetje sneaky, maar dat is wel hoe het werkt.

Ook aan deze terughoudende strategie zit een keerzijde, want Sony nam het na het daverende succes van de PlayStation 2 niet zo nauw met de PlayStation 3, waardoor de console een slechte start had. Sommigen pretenderen dat het bedrijf er momenteel met de pet naar gooit en niet genoeg anticipeert op Microsoft, maar eigenlijk is dat nog te voorbarig om te zeggen.

Onzekere tijden

Het wordt de komende generatie fascinerend om te zien hoe en óf beide strategieën hun vruchten afwerpen. Microsoft is duidelijk meer toekomstbestendig en verdient mogelijk veel meer aan diensten en aankopen over meerdere hardware-apparaten. Wellicht verkoopt de PS5 aankomende generatie stukken beter, maar is Xbox als merk een groter succes. Anderzijds heeft Sony een goede reputatie en de meest aantrekkelijke exclusives. Als je deze generatie God of War hebt gespeeld, móet je haast wel een PS5 kopen, toch?

Unreal 5

Het lastige is dat de toekomst momenteel zó onvoorspelbaar is dat we niet eens met zekerheid kunnen zeggen dat de consoles deze feestdagen daadwerkelijk verschijnen – ongeacht wat de consoleboeren claimen. Wie weet halen Halo Infinite en Sony’s grote klapper dit najaar wel niet, of misschien wordt de productie en distributie van de PS5 en Series X zo ingewikkeld dat ze worden uitgesteld. Het zijn spannende tijden, maar de weg die de twee rivalen nu bewandelen is desondanks volkomen begrijpelijk..

REACTIES (21) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord