Is Final Fantasy VII Remake meer dan Square Enix aan kan? 

Is Final Fantasy VII Remake meer dan Square Enix aan kan? 2019-09-13T14:02:59

Tijdens de Sony E3 persconferentie van 2015 zat ik nietsvermoedend in de zaal naar de aankondigingen te kijken, toen er ineens iets magisch gebeurde. We kregen de aankondiging en eerste trailer van de remake waar ik, samen met een hoop andere fans al jaren op hoopte. Final Fantasy VII Remake was een feit en ik werd er serieus even emotioneel van en heb letterlijk een klein traantje laten vallen.

Niet veel later kreeg ik echter een beetje een beangstigend gevoel. Ja, in theorie is een remake maken van mijn nummer 1 game ooit gemaakt natuurlijk een droom die uitkomt, maar aan de andere kant zijn mijn herinneringen aan het origineel zo liefdevol dat het een soort heilig status heeft bereikt. En daar kan je maar beter niet aan sleutelen, want het maakt niet uit wat Square Enix er dan van maakt, het gaat sowieso tegenvallen.

Die gevoelens werden voor mij bevestigd bij de eerste beelden op de PlayStation Experience 2015 en toen de eerste info over de gameplay bekend werd gemaakt. Het ding is namelijk dat ik in mijn gedachte veel te vastgeroest zit aan hoe de game er uit ziet en speelt, dat vooral het nieuwe vechtsysteem me totaal niet aanstond. Als hardcore fan wil ik absoluut een remake met de techniek en graphics van tegenwoordig, maar aan de gameplay moet niets verandert worden, anders is het voor mij niet de remake waar ik van droom.

FFVII

Square Enix weet dit ook, maar de ontwikkelaar heeft een bizar lastige taak op z’n schouders gehaald, waarbij de fans absoluut tevreden moeten zijn met de remake, maar daarnaast de massa aangesproken moet worden om dit gigantische project winstgevend te maken. Als fan schop je daar tegenaan, maar het is absoluut begrijpelijk. Als Final Fantasy VII Remake een succes moet worden, zullen ook nieuwe spelers aangesproken moeten worden, maar als er teveel wordt veranderd, zullen de fans moord en brand schreeuwen.

Dit zal voor Square Enix dan ook een van de lastigste games ooit zijn om te maken, waarbij er een balans gevonden moet worden tussen wat de trouwe fans willen, en wat de nieuwe gamers aanspreekt die het origineel nooit hebben gespeeld. Een belachelijk lastige opgave, maar hoe dichter we bij de launch komen, des te meer ik er vertrouwen in begin te krijgen dat Square Enix het Final Fantasy VII kunstje opnieuw gaat flikken.

Dat vertrouwen komt uiteraard uit de vele trailers en gameplay beelden van de afgelopen maanden, maar vooral sinds de afgelopen Gamescom. Daar kreeg ik namelijk de kans om schaamteloos voor te dringen op de Sony booth en op mijn gemak de speelbare demo te checken. Het moment dat ik de controller vastpakte en de demo begon zal ik niet snel vergeten met een bizar hyped en bang gevoel op hetzelfde moment. Ik zou antwoord krijgen op de vraag of dit nog steeds Final Fantasy VII is, of gewoon een nieuwe Final Fantasy game met een FFVII sausje. En ja, dat is een gigantisch verschil.

FFVII2

Na een minuut of 10 spelen was ik oprecht verbaasd. WTF, Square Enix heeft het daadwerkelijk voor elkaar gekregen om een balans te vinden tussen oud en nieuw! De characters zijn heel herkenbaar, maar prachtig vormgegeven. Ze zien er precies uit zoals in je dromen en hebben hetzelfde karakter als in het origineel. Ze maken zelfs tijdens het spelen grapjes met elkaar, die leuk zijn voor nieuwkomers, maar nog meer diepgang geven aan de characters voor de fans van het origineel. Ze lullen met elkaar zoals je er vroeger over fantaseerde en dat geeft ze meer persoonlijkheid dan ooit.

Vroeger fantaseerde ik ook altijd hoe vet het zou zijn als games er ooit zo mooi uit komen te zien als de CGI filmpjes in FFVII en de Remake geeft je precies dat idee, van een CGI film die je zelf bestuurt. Het is insane hoe mooi de omgevingen en characters er uit zien en hoe cool het is om de wereld nu in dit detail te kunnen zien. Oh man, en de muziek, die prachtige FFVII muziek, die nu beter klinkt dan ooit! Noem me een jankerd, maar ik werd er tijdens het spelen van de demo weer emotioneel van.

Maar ook het vechtsysteem dat me tegenstond is eigenlijk briljant ontworpen. Oldschool spelers willen turn-based, nieuwe spelers willen real time actie, dus FFVII Remake heeft het allebei. Je kunt altijd attacks uitvoeren in real-time, je characters vrij bewegen en zelfs blocken of wegduiken voor aanvallen. Je kunt ook met een druk op de knop switchen tussen de characters, die je allemaal helemaal zelf bestuurt. Deze actie is snel, en spectaculair.

FFVII3

Voor je abilities en magic aanvallen is er echter nog steeds het bekende balkje dat vol loopt met de tijd, die je kunt versnellen door normale attacks te doen. Zodra je balkje vol zit, open je het menu, gaat de game in super slow-mo en heb je de tijd om een speciale aanval te kiezen zoals dat vroeger ging. Zodra je die hebt gekozen is je balkje weer leeg, gaat de game weer terug naar de normale snelheid en voert je character de special move uit.

Ik moest er heel even aan wennen, maar dit systeem is potverdorie the best of both worlds! Het is daadwerkelijk een meesterlijke combo tussen een snel vechtsysteem zoals in Final Fantasy XV en het oldschool systeem uit Final Fantasy VII en ik moet zeggen dat het werkt als een malle. Nu ik dit zelf heb ervaren heb ik absoluut geen problemen met dit systeem en heb bewondering gekregen voor de balans die Square Enix heeft gevonden. Ik ben niet echt bang meer, Square Enix has got this!

Voeg daar die meesterlijke nieuwe trailer aan toe, die Square Enix heeft geshowd op de Tokio Game Show en ik heb eigenlijk geen twijfel meer dat Final Fantasy VII Remake een meesterlijke game op zich wordt, maar ook de ultieme versie voor de fans van het origineel. De game kan eigenlijk alleen maar tegenvallen, maar naarmate de launch dichterbij komt, krijg ik steeds meer het idee dat het helemaal goed komt. Het duurt nog een half jaar, maar ik maak me steeds minder zorgen en ga er gewoon lekker naar uitkijken. Breng het Sephiroth, shit is AAN!

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord