In de ban van de Unreal Tournament Pre-Alpha 

In de ban van de Unreal Tournament Pre-Alpha 2016-03-17T17:31:54

Er is een reden voor het feit dat ik nu met het eerste kopje koffie van de dag en meer wallen dan de gemiddelde Amsterdamse hoerenbuurt deze blog aan het typen ben. Het is ongeveer dezelfde reden die mij nu onwennig op mijn stoel heen en weer laat draaien en de behoefte veroorzaakt om tegen de dichtstbijzijnde muur op te springen om er nog harder weer van af te stuiteren. Gewoon, om er zeker van te zijn dat ik niet van achteren gefragd word door een zak genaamd Othello - om te ontkomen aan nare opmerkingen als "You whore!". Je hebt het misschien al geraden, ik heb vannacht weer tot 05:00 uur de Unreal Tournament Pre-Alpha zitten spelen. 

Unreal Tournament Pre-Alpha shock

Het begon allemaal enkele weken geleden, toen bekend werd dat de map Chill hi-res textures kreeg. Erg naïef dacht ik wel even kortstondig de game te kunnen downloaden, een paar potjes te kunnen spelen en weer verder te gaan met de gigantische backlog die ik al maanden probeer in te korten. Eventjes die heerlijke, old-school sfeer en gameplay proeven om daarna de allerlaatste quests van Fallout 4 af te maken, eindelijk Batman: Arkham Knight eens een kans te geven en mijn The Witcher 3-playthrough klaar te maken voor de aankomende DLC. Twee weken en tientallen uren later, heb ik bijna alle offline challenges op Hard gehaald en ben ik nog altijd compleet in de ban van een game die lang niet af is. 

Unreal Tournament fragfest

Een voorliefde voor PC-shooters heb ik mijn hele leven al gehad – daar hebben games als Doom, Redneck Rampage, Half-Life en de originele Unreal Tournaments wel voor gezorgd - maar ik vergat hoe verfrissend de gameplay van een Unreal Tournament kan zijn als je moderne shooters gewend bent. De actie is van een hoger tempo omdat de speler met behulp van dodges, wallruns en –jumps en allround razendsnelle bewegingen zichzelf moet zien te beschermen. Blijf je stilstaan, dan krijg je binnen no time een kogel tussen je ogen of een raket in je aarsch. Het is een pre om alle maps van binnen en buiten te kennen - zo weet je immers waar je overal tegenaan kunt springen, waar alle pick-ups (extra damage en armor) liggen en hoe je dat o zo belangrijke tactische voordeel kunt behalen. Unreal Tournament is veel moeilijker dan ik me kon herinneren, en de drang om beter te worden zorgt ervoor dat ik de Pre-Alpha nu al niet meer los kan laten.

Unreal Tournament map zonder hi-res textures

Gek genoeg stoor ik me helemaal niet aan het feit dat de game verre van afgemaakt is. Er zijn een paar maps die ingekleurd zijn met textures, maar voor het overgrote van de levels deel ligt er een stramien waar de polygonen op zijn te tellen. Dat wil echter niet zeggen dat er helemaal niet is nagedacht over de maps, ze zitten juist verdomd goed in elkaar omdat de belangrijke muren en platformen staan - je moet ergens vanaf kunnen springen - en alle pick-ups zijn ingedeeld. Die hi-res textures komen een andere keer wel, laat me eerst maar het level leren kennen en mijn dorst naar frags stillen. Laten we niet vergeten dat het om een gratis game gaat, en dat belangrijke zaken als de wapens en power-ups keurig zijn uitgewerkt. Voor deze versie van UT hebben de meeste wapens zelfs een extra manier om te schieten gekregen (left click + right click)! Blijheid. 

Unreal Tournament gameplay

Omdat de game nog niet tot in detail is afgemaakt, wordt de nadruk automatisch gelegd op de gameplay - dat is een verademing in een tijd dat we (terecht) massaal zeiken over bugs en allerlei praktijken die een prijs van 60 euro voor een game niet verantwoorden. Het ontwikkelingsproces van Unreal Tournament is ook niet de normaalste; Epic werkt nauw samen met fans uit de community voor het ontwikkelen van nieuwe gamemodes, maps en bijkomende zaken als textures. Hoewel er nog veel moet gebeuren, zou de nieuwe Unreal Tournament door deze samenwerking wel eens de game kunnen worden waar fans van de franchise al sinds UT2004 naar uitkijken. Het wordt voor mij in ieder geval weer tijd om de Sniper Rifle op te pakken en met vlaggen rond te rennen, en in de tussentijd uit te kijken naar het moment dat Unreal Tournament echt uitkomt, en er een grotere groep spelers de game gaat spelen om te dienen als mijn fragvoer. 

REACTIES (25) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord