Ik ben wel toe aan de DOOM multiplayer 

Ik ben wel toe aan de DOOM multiplayer 2016-04-07T15:30:00

Afgelopen weekend mocht ik dan eindelijk mijn eerste passen gaan zetten in de DOOM closed bèta multiplayer. Bij de aanschaf van Wolfenstein: The New Order, bijna twee jaar geleden, zat een code waarmee je verzekerd was van deelname. Op dat moment waren er nog nauwelijks details over het spel bekend en dacht de wereld zelfs nog dat het spel DOOM 4 heette. Ruim 20 maanden later heb ik dan eindelijk deel kunnen nemen aan de beloofde bèta en ik ben erg onder de indruk, vooral van de gameplay. Het is snel, bloederig en bijzonder leuk.

DOOM

Na jarenlang shooters te hebben gespeeld waar je leven automatisch terugkeert en soldaten de mogelijkheid hebben om ergens in een hoekje liggend te wachten tot de vijand vanzelf in het vizier loopt, is het een verademing om weer eens meer dan vier kogels in een vijand te moeten pompen of juist veel te bewegen en zo voldoende health pickups te vinden om je leven mee te verlengen. Nu vind ik shooters als Call of Duty en met name Battlefield 4 prima te pruimen, maar gelukkig komt er met DOOM nu weer een lekker snelle arena shooter waarbij bewegen wordt beloond. In de bèta waar ik gemakkelijk meer dan acht uur in heb gestoken, merkte ik al snel dat ik in ieder level looproutes aan het bedenken was om zo langs alle goede pickups te komen.

Ik ben vooral erg te spreken over de Static Cannon. Dit wapen beloont je namelijk door veel te bewegen, iets dat echt past bij mijn speelstijl. Stilstaan en afwachten is voor watjes. Proactief handelen en meters maken, dat is zoals ik het wil beleven. Als je de Static Cannon combineert met de Super Shotgun dan heb je al snel een bijzonder dodelijke combinatie te pakken. Het eerste schot vuur je namelijk met je kanon af waarna je snel wisselt naar je shotgun om daarmee de laatste strohalm leven af te nemen.

DOOM

Niet alles in de DOOM bèta voelde even goed aan. id Software heeft nog zeker een aantal verbeterpunten, want zo is de demoon (de Revenant in het geval van de beta) waar je in kan veranderen iets te krachtig en voelt de Heavy Assault Rifle eerder als een bb gun aan, dan een zwaar aanvalswapen. Toch is de algemene beleving van de game tijdens dit test weekend zeer positief. De uren vlogen voorbij en, ook al waren er maar twee maps en twee modi, heb ik meer dan genoeg afwisselende ervaringen beleefd.

Nu gaat er een zeer groot gedeelte van de DOOM fanbase waarschijnlijk het spel halen vanwege de singleplayer, die in de voorgaande delen zo enorm sterk was. Ik heb er alle vertrouwen in dat de solo-ervaringen weer staat als een huis, maar toch ben ik blij dat ze bij id Software veel tijd en moeite steken in de multiplayer.

DOOM

Ik wil niet gaan beweren dat DOOM iets compleet nieuws doet. Het grijpt misschien juist eerder terug naar het verleden dan dat het vernieuwing biedt. Misschien moet de DOOM multiplayer ook meer gezien worden als een verademing dan een vernieuwing. Hoe je het ook wil noemen, ik wil meer. Gooi me maar weer in het online mode, want mijn lichaam is er klaar voor. Nu nog de BFG weten te vinden en dan is er niets meer dat me gaat stoppen, alleen ikzelf dan misschien.

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord