Hoe een game een film kan vernietigen 

Hoe een game een film kan vernietigen 2015-05-21T17:15:53

Mad Max: Fury Road is geweldig. Als in, potentiële film van het jaar-geweldig. Als in, misschien zelfs beter dan Mad Max 2: The Road Warrior-geweldig. En aangezien The Road Warrior één van mijn favoriete films allertijden is, is dat een behoorlijk grote uitspraak. En als je wil weten waarom ik die film überhaupt zo hoog heb zitten, dan moet je dit artikel van me maar eens lezen (/schaamteloze plug). Waar het in feite op neerkomt is dat het allemaal een lust voor ‘t oog is, van de vehikulaire vernietiging tot de Burning Man-achtige manier waarop een ieder zich in die post-apocalyptische wasteland kleedt. Koop de volgende keer dat je de rommelmarkt afstruint dus vooral die SM-gear; je gaat het nodig hebben wanneer de nucleaire stront de spreekwoordelijke ventilator raakt en onze samenleving in een barbaarse zandbak verandert.

   

Waar waren videogames geweest zonder Mad Max? Hoe goed zouden games als Fallout 3, Borderlands en RAGE zijn uitgepakt als The Road Warrior niet het prototype was geweest voor dit soort gewelddadige en depressieve blikken op de dystopische toekomst? Hoeveel minder eyeliner en leer zou ik op foute feestjes hebben gedragen als Mel Gibson z’n doorbraakrol er niet was geweest? Los van de overduidelijke manier waarop Mad Max de entertainment-industie heeft beïnvloedt (het esthetische) echoot de franchise ook nog op andere manieren in het huidige medialandschap door. Denk je bijvoorbeeld echt dat films als The Fast & the Furious of games als Burnout een ding waren geweest als George Miller eind jaren ’70 niet al had laten zien waarom het vet is om met snelle wagens andere voertuigen volledig de tyf*s in te rijden? Mad Max was de eerste. En Fury Road bewijst dat ie ook nog steeds de beste is.

    

De kwaliteit van Fury Road maakt mij nog meer hyped voor die aankomende Mad Max-game dan ik al was (ik hou die game immers al een behóórlijke tijd in de gaten, zoals jullie kunnen zien in m’n verschrikkelijke Gamescom-filmpje van twee jaar geleden) maar tegelijkertijd ben ik er nu ook een stuk huiveriger voor. Zo snap ik niet waarom men niet gewoon de knaken heeft neergelegd om Tom Hardy z’n gelaat te licenceren om de game zo meer te laten aansluiten op het filmuniversum en ietwat mee te liften op het (in ieder geval kritische) succes van Fury Road. Maar waar ik vooral bang voor ben is dat Mad Max in videogame-vorm niet zal “werken”. Eén van de redenen waarom de films zo goed werken is omdat er echte mensen van vlees en bloed uiterst gevaarlijke, praktische stunts uitvoeren, die in de context van de film voor een authentiek gevoel van spanning zorgen. Dat gevoel van “oh shit, als die gast nu van die wagen aflazert dan breekt ie mínstens z’n ruggegraat, man” zul je niet hebben bij gezichtsloze, virtuele mannetjes. Want fuck those guys, LOL.

    

Daarnaast is in de films de, eh, “choreografie” van de wagens subliem uitgevoerd. Naadloos, elegant en strakker dan een corset uit 1920. (Wat natuurlijk ook móét, gezien het feit dat er anders best wel heel erg hard mensen echt doodgaan.) Motoren die op de juiste momenten van heuvels afcrossen, vrachtwagens die met de precisie van een sluipschutter wagens tegen rotsen rammen; allemaal dingen die leuk zijn om na te bootsen in een videogame, maar bijna onmogelijk zijn om perfect na te doen. Het tempo en editing van zo’n filmsequentie is wat het geweld zo heftig en memorabel maakt, niet het geweld zelf. En ergens weet ik dat als ik zélf mr. Rockatansky moet besturen, ik nooit die perfecte shitstorm van massale, post-apocalyptische voertuigslachting ga kunnen creëren die voor mij zo synoniem is met de naam Mad Max.

Wellicht waardeerde ik games als RAGE daarom zo erg. Omdat zij mij de mogelijkheid gaven om Mad Max te zijn, zonder daadwerkelijk Mad Max te zijn. Ik kon risicoloos proberen een Road Warrior of King of the Wasteland te zijn, want als de game in kwestie kut was, dan was de Mad Max-naam in ieder geval nog heilig. Daarom hoop ik extra hard dat die officiële game goed wordt: omdat er meer op het spel staat dan slechts zestig euro en een paar uur speeltijd.

TL;DR: Mad Max: Fury Road is geweldig. Gaat dat zien.

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord