Gaat Microsoft E3 2017 winnen met de nieuwe Xbox

Gaat Microsoft E3 2017 winnen met de nieuwe Xbox? 2017-05-26T13:23:22

Ruiken jullie dat ook? De geur van vette games hangt in de lucht! En nee, die is niet afkomstig van de kolossale stapel backlog games in mijn kast, die ik al het hele jaar probeer te negeren. Het is de E3 die 13 juni zijn deuren weer opent! Ik verwacht vuurwerk van Sony en een dikke line-up Switch-games van Nintendo. Maar het meest benieuwd ben ik naar Microsoft en de geheimzinnige nieuwe Xbox. Ik hoop dat Project Scorpio me wegvaagt en dat Microsoft de beste E3-presentatie geeft. Ze zullen namelijk veel nodig hebben om mij te overtuigen de opvolger van de Xbox One te kopen.

Project Scorpio moet op technisch gebied ‘een beest’ worden. Microsoft zet zwaar in op de nieuwe generatie Xbox, kijkend naar wat ze het afgelopen jaar hebben gepresteerd. Dat is namelijk niet veel. Oh natuurlijk, hun backwards compatible bibliotheek Xbox 360-games is indrukwekkend groot geworden en er zijn interessante nieuwe projecten aangekondigd, zoals Xbox Game Pass, de Netflix-achtige dienst waarmee je een groot aantal games kunt spelen voor een vast abonnementsbedrag. Ik hoop dat Microsoft dit werkelijk zo tof maakt als het klinkt.

Xbox One S

Ik hoop ook vurig dat Microsoft zijn jarenoude Achilleshiel eindelijk eens aanpakt: een gebrek aan exclusieve games die het Xbox-merk promoten. Natuurlijk zijn er Halo, Gears of War en Forza, maar dat zijn pakweg doelgroepen voor 2 genres die Microsoft vangt. Bovendien circuleren deze franchises hun releases op een Nintendo-achtige snelheid waardoor franchisemoeheid op de loer ligt. Frisse nieuwe franchises zoals Sea of Thieves kunnen de nodige verfrissing zorgen maar er kunnen er zeker nog meer bij in de releaselijst.

Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als Project Scorpio de Xbox One titel totaal laat vallen en voor een frisse naam gaat (Xbox 10?). De console heeft het aardig gedaan, maar is toch altijd de eeuwige tweede gebleven. En niemand kan ontkennen dat Microsoft een groot deel van zijn doelgroep verloren heeft door de rampzalige launch. Met name het Europese vasteland is PlayStation-territorium geworden en dat was een paar jaar geleden toch heel anders. Ik wil die Microsoft weer terugzien, degene die meer risicovolle projecten financiert zoals Lost Odyssey, BioShock en de eerste Mass Effect.

In plaats daarvan is de Xbox One meer een entry point geworden voor het softwarenetwerk van Microsoft. ‘Games as a Service’ voert de boventoon, met aanhoudende contentupdates voor succesnummers, uitgebreid met diverse microtransacties. Dat legt Microsoft geen windeieren want de Xbox-divisie heeft zijn omzet en winst vorig jaar zien groeien. Maar is het genoeg om relevant te blijven tegenover Sony en Nintendo? Volgens de laatste verkoopcijfers van begin dit jaar, zijn er ruwweg 2 keer zoveel PS4’s verkocht als Xbox One’s. Dat gat wordt steeds wijder dus Project Scorpio komt als geroepen. Het zal echter meer moeten meebrengen dan betere graphics, om nieuwe gamers te overtuigen voor Xbox te kiezen. Hoe goed het servicemodel voor Microsoft ook werkt, de meeste gamers zullen voor PlayStation kiezen als het gaat om grote multiplayer-games als Call of Duty: WWII en Star Wars: Battlefront II, simpelweg omdat hun vrienden al een PS4 hebben.

Sony zat in hetzelfde schuitje toen de Xbox 360 de markt domineerde. Uiteindelijk wist het de PS3 toch in z’n laatste jaren een grote hit te maken dankzij uitstekende software die je nergens anders kon spelen. En het mooie is dat Sony nog steeds profiteert van die strategie. Ze produceren veel goede, unieke games voor het systeem en dat trekt nog meer unieke games aan. Het aloude cliché blijft waarheid: een console is net zo goed als zijn games. En ik hoop dat de nieuwe Xbox briljant wordt.

REACTIES (46) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord