Fire Emblem: Three Houses bewijst dat Nintendo-games betere verhalen nodig hebben 

Fire Emblem: Three Houses bewijst dat Nintendo-games betere verhalen nodig hebben 2019-09-05T16:28:28

Ik ben inmiddels aan mijn tweede sessie voor Fire Emblem: Three Houses bezig en er staat 80 uur op de teller. Het gebeurt zelden meer dat ik zoveel tijd in een game stop, laat staan dat ik een game opnieuw speel. Maar het voelt niet als een straf met Fire Emblem: Three Houses. Dat komt natuurlijk door de verslavende tactische gameplay en het micromanagen van je leger. Echter wat me écht terugbrengt is hoe goed het verhaal geschreven is. Ik durf zelfs te zeggen dat het een van de best geschreven Nintendo-games ooit is, al stelt die meetlat weinig voor zoals jullie weten. Nou vooruit, laat ik het nog meer een keer voluit schrijven:

Het is tijd dat Nintendo-games niet meer van die crappy verhalen vertellen.

Fire Emblem: Three Houses

Het is geen geheim dat Nintendo naar verhalen in games kijkt zoals McDonalds naar gezond eten. Ja het wordt aangeboden omdat de vraag er is, maar niet van harte! Want eerlijk gezegd… waar haal jij het gore lef vandaan om een salade te bestellen in een fucking hamburgertent!

Nintendo gelooft in games die een glimlach op je gezicht brengen. Die je puur plezier geven en die je met je vrienden, familie en misschien zelfs je hond speelt. Daar horen geen ingewikkelde verhalen met complexe personages en zware thema’s in thuis. Zelfs niet in de zeer gewelddadige spellen.

Fire Emblem heeft dat wel altijd gedaan omdat… nou ja, het is een JRPG, dan wordt het een beetje van je verwacht. Vergeleken met de concurrentie stelden die verhalen en personages zelden veel voor. Ik zou de helden uit Fire Emblem: Awakening niet gauw vergelijken met bijvoorbeeld je partymembers uit Dragon Age: Inquisition of Persona 5.

Maar voor Three Houses maakt Nintendo de extra meters en vertellen ze een complex verhaal vol elegant bedachte worldbuilding, gevuld met personages die eerst op anime archetypes lijken maar daarna verrassend complex blijken. Ik was verrast hoe duister sommige ontwikkelingen waren; denk aan personages die mentaal of fysiek zijn mishandeld, die langzaam krankzinnig beginnen te worden of juist gered worden doordat mijn hoofdpersonage ze weer hoop gaf.

Fire Emblem: Three Houses

Nu zeg ik niet dat Mario en Zelda opeens dit soort zware thema’s moeten tackelen, laat staan op de RPG-manier van Fire Emblem. Mario hoeft niet een jeugdtrauma te hebben of zo. Maar Fire Emblem: Three Houses voelt als een frisse wind voor het bedrijf. De game bewijst dat het geen raketwetenschap is voor Nintendo om een goed verhaal in hun games te stoppen, en dat een van hun series er absoluut beter door is geworden.

Deze nieuwe focus op storytelling kan de volgende ‘innovatie’ worden voor andere Nintendo-series… als de Japanners het de kans geven. Voor mij kan het niet snel genoeg gebeuren.

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord