Early Access is helemaal geen goede zaak 

Early Access is helemaal geen goede zaak 2014-01-22T17:20:17

Wie vandaag de dag zijn Steam opent, wordt daadwerkelijk doodgegooid met aanbiedingen van games. Bij sommige staat een mooi berichtje: 'Deze game is nog niet af en is dus niet representatief voor het eindproduct.' Bij andere games staan features die ‘in de toekomst’ worden toegevoegd. Weer andere titels lijken gewoon volwaardige games te zijn, maar na de installatie komt de gamer van een koude kermis thuis. Early Access helpt de digitale distributie langzaam naar de klote!

Inmiddels kent iedereen het succesverhaal van DayZ. Zelf ben ik er ook voor gegaan, ook al is de game nog in de ernstig vroege Alpha-fase van ontwikkeling. De mod is echter super populair en YouTube-video’s liegen er niet om: in DayZ kun je krankzinnige shit meemaken. Toch is het bizar dat meer dan een miljoen gamers hun portefeuille opentrokken voor een game die pas eind 2014 in de bèta zal gaan! Tot die tijd moeten we dus dealen met talloze bugs, die zelfs je character kunnen wipen. Terwijl we altijd hard BOE roepen als een game achteraf helemaal niet zo goed blijkt te zijn! Is dit de omgekeerde wereld?

DayZ

Natuurlijk kun je hier positieve dingen uithalen. Zo heeft Dean ‘Rocket’ Hall geen marketing budget en dit sneeuwbaleffect zorgt er dus wel voor dat de ontwikkelaar voldoende geld heeft om de game daadwerkelijk af te maken. Bovendien is het op deze manier steunen van de studio wat meer belonend dan via Kickstarter, aangezien je meteen aan de slag kunt met de game. Ook al is deze dus nog lang niet af. Echte fans zullen dit echter door de vingers zien en houden rekening met de staat waarin de game verkeert. Maar hoeveel mensen kochten DayZ wegens de populariteit, zonder een idee te hebben van de immense bugs die het spel nog kent?

DayZ is nu ongeveer een maand via Steam te koop en zal absoluut niet voor 2015 af zijn. Iedereen die de game nu koopt krijgt een karige versie, waar gaandeweg steeds meer content aan toegevoegd zal worden. Dat houdt de game langer fris dan wanneer je een game aanschaft als hij de schappen ligt, maar hoeveel titels speel je nou echt anderhalf jaar of langer? De meeste games verdwijnen hier na een maand op de plank met een nieuwe missie: zoveel mogelijk stof verzamelen. Nu heb je daar met deze digitale versies geen last van, maar het betekent weer zes gigabyte aan schijfruimte die ik niet constant zal gebruiken. Er zou zeker een limiet aan de tijd van Early Access moeten komen! Maximaal vier maanden lijkt me een gezonde regel. Op de huidige manier wordt de community teveel gespreid en haakt de helft al voor release weer af. Dat moet je als ontwikkelaar tegen willen gaan.

Rust

Bovendien heeft dit de deuren voor andere games als Rust geopend. Een titel waar vast flink wat gamers blij van worden. Een DayZ-kloon met Minecraft elementen, meer is het naar mijn mening niet. Andere survival-klonen als 7 Days To Die en Starbound proberen eveneens geld binnen te halen, zonder dat hun product af is. Iedere titel probeert mee te liften op de populariteit van DayZ, en het gebrek aan andere games binnen dat genre ziet men als een potentiële melkkoe. Daardoor krijg je geen games die ontwikkeld worden met een visie, maar enkel simpele slappe aftreksels om snel even te cashen.

Wie zegt dat deze games überhaupt ooit uit gaan komen? Iedereen heeft immers al gedokt, dus als de studio besluit dat ze zo wel genoeg geld op de rekening hebben staan kunnen ze zomaar de stekker uit het project trekken. Je geld terug? Nee nee vriend, je betaalde voor een Alpha, zonder enige garantie op een volledige game. Maar stel dat ze hem wél releasen, waarom denk je dat dat de kwaliteit ervan perfect zal zijn? Je ziet in de PU genoeg vijfjes en zesjes voorbij komen. Ik kan me voorstellen dat je het risico neemt als je fokking rijk bent, YOLO enzo. Maar als je maar één game per maand, kwartaal of zelfs jaar kunt kopen, neem je dan echt het risico met een Early Accesss game?

Minecraft

Het laatste punt van kritiek op Early Access-games is dat je eigenlijk niet mag zeiken op kut-elementen in de game. Want wat je ook zegt; de ontwikkelaar kan altijd zeggen dat het aan de Alpha-versie ligt. Je raakt belangrijke data kwijt, gaat dood door bugs in de ontwikkeling en moet soms uren opnieuw spelen om hetzelfde punt te bereiken. Toch kun je niet meer dan je schouders ophalen en vurig hopen dat ze het in de volgende patch verhelpen. Dat is mij in DayZ tot nu toe redelijk gelukt, maar niemand heeft oneindig geduld en langzaam beginnen de irritaties hun werk te doen.

Natuurlijk zie ik grote potentie in Early Access en met DayZ heb ik er zelf aan meegedaan. Toch hoop ik dat jullie allemaal een weloverwogen beslissing maken voor je een game besluit te kopen die eigenlijk amper speelbaar is. Koop dan liever een game die al een tijdje in de winkels ligt en zojuist een prijsverlaging heeft gekregen. Want tenzij je écht heel erg fan bent van een bepaalde game, zal je altijd teleurgesteld worden door beperkte mogelijkheden. Je koopt in feite een game waar je nog helemaal niets van weet en pas als je dat beseft is het niet langer een impulsaankoop!

REACTIES (48) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord