De nadelen van de PlayStation VR 

De nadelen van de PlayStation VR 2016-10-13T17:11:10

Vandaag is ie dan uit, de PlayStation VR, eigenlijk de eerste echte toegankelijke VR bril, want laten we eerlijk zijn, de Oculus en de Vive zijn erg cool, het is ook vooral veel gedoe. Gelukkig komt Sony met een alternatief, eentje die een stukje goedkoper is (maar toch nog redelijk aan de prijs met €400 tot €500 als je de camera en Move nog niet had), maar vooral plug en play! Het enige wat je nodig hebt is een PlayStation en de games natuurlijk.

We hebben op PU.nl uitgebreid aandacht besteed aan de launch, met meerdere artikelen en video’s, maar we hebben geen review. Meestal is dat niet heel erg bij een nieuwe console – want het ding is ongeveer zo goed als de games die erop te spelen zijn, maar in dit geval vond ik dat we jullie toch even moeten informeren over de ervaringen die we hebben gehad met het ding. Ik heb er te weinig mee heb gespeeld om er een proper review van te maken, maar ik heb er toch wel een dagje mee kunnen stoeien en er vielen mij toch een aantal dingen op die ik vind dat je wel moet weten. De PS VR is namelijk niet perfect.

Het was al duidelijk dat de resolutie van de bril laag zou zijn, en inderdaad, die is echt laag. Bij Driveclub had ik af en toe het idee dat ik een PlayStation 1, misschien 2-game aan het spelen was. Flatgebouwen zijn blokken met gekleurde blokjes als ramen, in de verte kijken is lastig en je kunt de pixels wel echt tellen. Het feit dat je lekker rond kunt kijken in je auto is dan wel heel cool, maar je bent je wel heel erg bewust van de resolutie.

De kalibratie is niet helemaal jofel af en toe, ook al zit je recht voor de TV en camera, en je steekt je hoofd precies in het midden van het vierkantje, het gaat bijna altijd mis. Het middelpunt van je game draait namelijk langzaam gedurende het gamen een hoek in. En zeker bij RIGS, waarbij je echt een HUD met een midden hebt, kan het zomaar voorkomen dat een deel van je HUD het midden van je gezichtsveld blokkeert. Super irritant en alleen op te lossen door te draaien op de bank, en dat wordt na een bepaalde tijd ook onmogelijk, en dus zit je de hele tijd als onderstaande gast te kijken (tenzij je op een draaistoel zit).

PSVR scheef

Hetzelfde geldt voor het beeld, dat niet alleen met de Move soms begint te trillen, terwijl je je hoofd gewoon stilhoudt. En dat is een recept voor misselijkheid kan ik je vertellen. Ondertussen zijn er wel ‘fixes’ te vinden op het internet, maar die werken ook niet altijd en lossen de problemen niet helemaal op. En ja, soms heb je niet eens de optie om het te fixen, omdat je nou eenmaal een bepaalde indeling van je gameroom hebt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de PS VR geen kutding. Ik heb me zeker vermaakt, maar zeker doordat het enige waardoor ik echt overweldigd was, een demo was (London Heists <3), heb ik het geld er nog niet voor over om hem zelf te kopen. Jan heeft ook uitgebreid gespeeld met de PlayStation VR en die heb ik ook even gevraagd om een korte uiteenzetting van zijn ervaringen.

Jan

Jan: Eerlijk is, eerlijk… de PSVR is technisch het minst geavanceerd. De Oculus Rift en De HTC Vive kennen beide een resolutie van 2160x1200 (1080x1200 per oog), tegen 1920x1080 (960x1080 per oog) van de PSVR. Daarnaast is de PSVR hoofdzakelijk bedoeld als zittende (game)ervaring, terwijl de twee concurrenten beide zittend en staande ervaringen aanbieden, dankzij room scaling (de Oculus kan dit pas nét overigens). Virtual Reality zittend ervaren is al magisch maar lopen door een virtuele ruimte is helemaal waanzinnig. En toch heeft PlayStation VR de meeste potentie voor aftrek door de consument op grote schaal, denk ik.  

De PSVR is de goedkoopste, zelfs als je een camera en twee controllers erbij aanschaft. Bovendien zijn er al meer dan 45 miljoen PS4 bezitters out there. Daarnaast is de PSVR veel comfortabeler dan de concurrentie. In plaats van dat de VR-headset als een skibril op je hoofd gedrukt wordt, hangt de headset als het ware voor je ogen. Ook met een bril op blijft de PSVR prima om je snufferd zitten. Een andere dikke plus voor PSVR is plug & play. Het kost je echt niet meer dan 5 a 10 minuten om de PSVR uit te pakken én aan te sluiten.

Volledige PSVR kit

Wat momenteel wel jammer is (en nóg meer geldt voor HTC en Oculus) is het ontbreken van de killer app: die titel die iedereen moet én zal spelen. Er zijn heus toffe games tijden de PSVR launch maar er mist een titel waar iedereen het over heeft; die ene game waar je de PSVR voor in huis haalt. Wat Halo voor de Xbox is, Uncharted voor PlayStation en Zelda en Super Mario voor Nintendo platformen. Het gegeven dat grote softwarereuzen als Electronic Arts, Activision en Square Enix zich vooralsnog beperken tot een enkel VR-leveltje binnen een bestaande, traditionele game zoals bijvoorbeeld Call of Duty, Rise of the Tomb Raider of Star Wars: Battlefront geeft ook te denken. Men kijkt de kat nog uit de boom. RIGS en Batman Arkham VR zijn waanzinnig, maar niet persé voor iedereen. Kortom, er moet snel meer en grotere content komen voor de PSVR maar dat zal 2017 uit moeten wijzen. Dat wordt het do or die jaar voor PSVR! 

REACTIES (92) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord