De laatste E3 voor Wii U 

De laatste E3 voor Wii U 2016-06-17T11:38:17

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is deze week groots onthuld op de E3 en het belooft de laatste grote Triple A titel voor de Wii U te worden. Sterker nog, de game komt hopelijk voor de volgende E3-beurs uit, wat dit waarschijnlijk de laatste keer maakt dat we Nintendo’s floppende console daar zullen zien. Voor velen zal dit een opluchting zijn want zelfs de Sega Dreamcast werd niet zo keihard geassocieerd met falen als de Wii U. Toch wil ik deze blog gebruiken om dankjewel te zeggen tegen Nintendo, want ik heb me de afgelopen jaren zelden verveeld met die rare tablet-spelcomputer combo.

Nee ik heb niet mijn roze Nintendo-bril opgezet voor dit stukkie. Ik weet heel goed dat Nintendo het Wii U-schip zelf in een ijsberg heeft geramd. De console is halfbakken gelanceerd. Na een verwarrende onthulling op de E3 kreeg de Wii U een knoeperd van een day 1 patch die al een groot deel van het miezerige geheugen opvrat. Het systeem werkte daarbij verschrikkelijk traag, wat pas na bijna een jaar patchen deels werd opgelost. Dit viel echter in het niet bij de woestijn die de Wii U releaselijst in het begin was. Alleen ZombiU liet als launchgame echt de potentie van de clunky GamePad zien en de uitgestelde Nintendo-games zoals Pikmin 3 en Donkey Kong Country: Tropical Freeze veranderden dat gek genoeg niet. Eigenlijk denk ik dat Nintendo nog steeds niet weet wat ze met de GamePad aan moeten. De nieuwe Zelda kun je sowieso zonder de GamePad spelen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tot zover het zuur, nu het zoet! Want een console is slechts net zo goed als de games die ervoor verschijnen. En wat dat betreft mag de Wii U gewoon in één adem genoemd worden met de Super Nintendo, N64 en GameCube. Ik heb me geweldig vermaakt met klassieke vervolgen zoals de eerder genoemde Pikmin 3 en Donkey Kong-games. En Mario Kart 8 en Super Smash Bros. for Wii U beschouw ik zelfs als de beste delen in hun serie. De HD remasters van The Wind Waker en Twilight Princess tonen de tijdloosheid van de Zelda designs om nog maar te zwijgen over de immer briljante gameplay. Met Splatoon bewees Nintendo dat ze nog steeds originele IP kunnen maken die instant iconisch zijn. En dan zijn er nog de heerlijk gekke Japanse games zoals Xenoblade Chronicles X, The Wonderful 101 en Bayonetta 2. Alle genoemde titels kan ik stuk voor stuk van harte aanbevelen en het is slechts een fractie van de Wii U-games waarmee ik me vermaakt heb en nog steeds vermaak.

Maar uiteindelijk ben ik slechts een van de pakweg 13 miljoen Wii U-bezitters. Een aantal dat veel te weinig is om miljoenen kostende Triple A-games te ondersteunen. Wat dat betreft had Nintendo misschien al veel eerder de first party support voor de Wii U moeten stopzetten. Maar dat deden ze niet en als een gamer vind ik dat ze dat siert. Concurrenten hadden het anders aangepakt, al zal ik geen namen noemen.

*Neemt slok uit bierglas. Zet glas terug op het scherm van stoffige PS Vita*.

Dus nogmaals, dankjewel Nintendo. Na jaren casual geneuzel liet je mij de afgelopen jaren weer zien waarom ik ooit als klein jongetje een Nintendo-fan werd. Met uitstekende sequels voor succesvolle series, originele IP maar ook zeker kritische aanpassingen waar dat nodig was. Iets dat we allemaal deze week weer zagen met The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Als hij niet voor de Nintendo NX kwam, had ik hem zeker alsnog gekocht voor Wii U.

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord