
Current-gen: wat is er veranderd sinds 2005?
GTA V, Xbox One, GTA Online, PS4, Grand Theft Auto V, er zijn een boel interessante dingen om over te schrijven vandaag de dag. Nou pech gehad, want ik ga lekker navelstaren en praten over de goede ouwe tijd: 2005! De Xbox 360 verscheen toen in de winkels, weet je nog? Nee ik ook niet… maar sinds Jokko een blog schreef over zijn favoriete games van deze generatie, kon ik niet achterblijven. In de loop der jaren heb ik alleen zó verschrikkelijk veel goede games gespeeld, in plaats van het zoveelste lijstje schrijf ik liever over de belangrijkste ontwikkelingen in de gamesindustrie. Wees gerust er komen nog steeds wat gametips langs.
1. Downloadable content
De current-gen bracht eindelijk consoles voort die een beetje degelijk online data konden downloaden én de opslagcapaciteit ervoor hadden. Dat bracht niet alleen grootse online multiplayer modes met zich mee, we kregen ook te maken met downloadable content, in al zijn prachtige vormen. Zo is er de day-one DLC, de on-disc DLC, de ‘dit is erger dan Horse Armor’ DLC én de Call of Duty map packs. Oh ja, en laten we Facebook en de App Store niet vergeten.
DLC tips:
- Dishonored
- BioShock: Infinite
- The Walking Dead
2. Japanse gamesindustrie meltdown
Nintendo meldde dit jaar dat ze moeite hebben om hun franchises HD-ready te krijgen op de Wii U. De rest van de wereld kwam hier al in 2005-2006 achter. Veel westerse studio’s en uitgevers zijn gesneuveld sindsdien maar de waarheid is dat de meeste ontwikkelaars eigenlijk zijn samengeklonterd tot enorme devteams die jaren aan 1 game werken. Dit systeem begint Japan nu pas een beetje over te nemen, wat denk ik de reden is waarom hun gamestak het hardst getroffen is. Gelukkig blijft de Japanse industrie verre van dood; de echt goede devs zijn juist boven komen drijven de afgelopen jaren: Suda51, Atlus, Platinum Games. Ook Nintendo is groter en sterker dan ooit, ondanks dat niemand een Wii U wil kopen.
Gametips:
- Mario Galaxy
- Xenoblade: Chronicles
- Catherine
3. Indiegames
Indiegames! Hoe hebben we ooit zonder gekund? Met grotere teams kwamen meer creatieve ideeën, waardoor Triple A games groter en complexer dan ooit zijn. Was GTA San Andreas vroeger de grote sandbox-game van het jaar, tegenwoordig komt er elk kwartaal een fucking sandbox game uit. De vraag naar kleine, simpele, gewaagde ideeën schiep een podium voor de artistieke, licht autistische ontwikkelaar. Dat en lage ontwikkelkosten dankzij de vele downloadkanalen gecombineerd met wanhopige Sony-medewerkers van het PlayStation Vita team.
Gametips:
- Superbrothers: Swords & Sworcery
- Journey
- Ridiculous Fishing
4. Steam
PC-gaming werd ooit bestempeld als stervende door de toestroom van illegale downloadsites waar je binnen no-time alles titels kon vinden. Valve maakte via Steam van de PC z’n grootste zwakte misschien wel zijn grootste kracht. De legale downloadsite won van de illegale concurrentie door simpelweg betere service te bieden. Daar hadden gamers graag wat cash voor over en nu reikt Gabe Newell zijn tentakels zelfs uit naar onze woonkamers, met de aankondiging van Steam Machines. Want ja, waar had hij anders aan moeten werken?
Gametips:
Alles dat op het moment van lezen in de uitverkoop ligt in Steam Store
5.Kickstarter
Was indiegaming al een revolutionaire stap in de begindagen van de Xbox 360 en PS3, Kickstarter ging daar dunnetjes overheen. De markt heeft altijd al om vraag en aanbod gedraaid maar nog nooit zo persoonlijk als via de financieringssite. Het blijft afwachten of Kickstarter geen zeepbel is. Wat horen we nog over Ouya? En hoe zuur moet Tim Schafer zich gevoeld hebben toen hij aankondigde dat zijn Kickstarter adventure in tweeën wordt gesplitst? Aan de andere kant, Mighty No. 9 harkte opnieuw miljoenen binnen en ik kan persoonlijk niet wachten om de nieuwe niet-Mega Man te spelen. Capcom is te druk met mensen ontslaan om financieel succesvolle games te ontwikkelen.
Gametips:
Oude Nintendo en PlayStation games spelen op de Ouya
6. Ik werk voor Power Unlimited!
Maar de grootste verandering voor mij deze consolegeneratie, is dat ik sinds enkele jaren voor PU schrijf. Ik klom op als stagiairtje die een half jaar in een caravan vlakbij het PU-gebouw in Haarlem woonde (geen grap, dit is echt gebeurd). Daarna werd ik samen met Graddus gevraagd om freelance door te blijven schrijven en sindsdien mocht ik zelfs een keer de bijschriften van Ed op me nemen. Hoe cliché het ook klinkt, ik kan niet wachten op wat de next-gen consoles voor veranderingen meebrengen!
En vooruit dan…
Mijn 10 favoriete current-gen games in willekeurige volgorde:
- Super Mario Galaxy
- Batman: Arkham Asylum
- Red Dead Redemption
- BioShock
- Street Fighter IV
- Metroid Prime 3: Corruption
- The Last of Us
- Mass Effect 2
- God of War III
- Portal