Banjo & Kazooie horen thuis in Smash maar spelen vrij matig 

Banjo & Kazooie in Super Smash Bros Ultimate spelen vrij matig 2019-09-09T14:08:57

Toen afgelopen woensdagnacht tijdens de Nintendo Direct bekend werd dat de Banjo-Kazooie Fighters Pack voor Super Smash Bros. Ultimate dezelfde nacht nog gedownload kon worden, sprong ik een piepklein gaatje in de lucht. De jolige beer Banjo en zijn vogelmaatje Kazooie konden niet ontbreken aan Nintendo’s grote crossover fighting game en nu zijn ze eindelijk gearriveerd! De logische volgende vragen waren: hoe speelt het personage? Kan ‘ie een beetje klappen uitdelen? En zullen eSporters massaal naar Banjo grijpen tijdens toernooien?

Het duurde niet lang voordat grote namen als Armada en ZeRo hun eerste impressies online gooiden en gelukkig deed Banjo niet zoveel stof opwaaien als de Dragon Quest-Hero, die vrij snel geweerd werd van grote toernooien. Helaas moet ik zelf, na een half weekje spelen, concluderen dat Banjo en Kazooie niet het beste Smash-personage vormen. Sterker nog: als je de moves erbij pakt zijn ze op dit moment vrij matig. Op twee aanvallen na breekt het personage nauwelijks potten, laat staan tegenover tegenstanders als Mewtwo, Falco of Pokémon Trainer.

De twee aanvallen met kill-potentie (de vuur charge naar links en rechts én het granaatje) hebben beiden nadelen. De charge (side-B) doet weliswaar enorm veel schade en heeft prioriteit boven de meeste aanvallen, maar is slechts vijf keer te gebruiken, relatief makkelijk te blocken en af te straffen. Bovendien kan je de charge met een goed getimede grab-aanval onderbreken.

Het granaatje (down-B) doet eveneens veel schade, maar lijkt op het eerste gezicht wat moeilijk te gebruiken. Banjo poept het granaatje namelijk uit, waarna je het projectiel op kan pakken en richting je tegenstander kan slingeren. Deze move doet denken aan de granaat van Snake of de bommetjes van Samus en Link, maar een groot nadeel is dat Banjo’s explosieve voorwerpje best wel snel tot ontploffing komt. Je moet bijna altijd gebruik maken van de fast-fall input om het granaatje op te pakken en meteen richting je tegenstander te gooien, maar met wat oefening kan deze move zomaar eens gaan werken.

De overige moves van Banjo en Kazooie zijn nauwelijks noemenswaardig. Zijn projectielen doen amper schade, grab-aanvallen hebben bijna geen kill-potentie op hoge percentages en Banjo’s grabs zijn geen (true)combo-starters. In de lucht lijken hun neutrale melee-aanvallen (met uitzondering van neutral-A) niet de meest gunstige hitboxes te hebben. Op het gebied van recovery heeft Banjo wel een fijne move (up-B) en in tegenstelling tot de meeste personages heeft Banjo na zijn recovery-move nog een normale jump over. De charge biedt ook opties om terug op de stage te komen, maar je verspeelt dan wel een van je vijf pogingen.

Ik denk dat er uiteindelijk er zeker competitieve spelers zullen opduiken die Banjo kunnen laten werken op toernooien, maar voor nu zal de competitieve Smash-scene Banjo vooral even links laten liggen, wat best wel begrijpelijk is. Misschien verandert er nog wat aan Banjo als Nintendo weer een patch uitpoept die bepaalde nerfs en buffs met zich meebrengen, maar tot die tijd moeten we denk ik vooral blijven genieten van het feit dat dit iconische personage eindelijk hier is.

Dat Nintendo in november al met Terry Bogard komt én dat er gewoon nog een nieuwe serie Fighters Packs aan zit te komen valt wat mij betreft alleen maar te prijzen. Ik zie Professor Layton, Waluigi, Shantae, Doomguy en Geralt of Rivia nog heel graag naar Smash Ultimate toe komen!

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord