Alle games lijken op elkaar? 

Alle games lijken op elkaar? 2015-10-17T14:48:47

Morgen verschijnt een Feature waarin ik het onmogelijke probeer te doen. Ik heb namelijk getracht de verhalen van 10 sci-fi games uit te schrijven tot een lopend verhaal… Wat in theorie zo’n ontzettend leuk idee leek, bleek in de praktijk een hels karwei, waarmee ik nog steeds niet klaar ben. Maar goed, hoe die Feature ook uitpakt, het leverde me wel een idee voor een blog op!

Gamehelden

Het viel me namelijk op dat de 10 door mij gekozen games eigenlijk in de kern heel veel op elkaar lijken. Als ik de bijbehorende formule van hun structuur zou moeten uitschrijven, zou dat er ongeveer zo uitzien:

  1. de wereld (of het heelal of de prinses) is in nood
  2. een held staat op om de wereld te redden
  3. de held blijkt nog niet klaar om de wereld te redden
  4. om de wereld te kunnen redden, heeft de held object x (of locatie y) nodig
  5. met behulp van object x weet de held alsnog de wereld te redden

Deze welbekende formule is echter niet alleen van toepassing op sci-fi games. Kies een willekeurige game en je kunt 9 van de 10 keer bovenstaande punten naadloos toepassen. En het zijn trouwens niet eens alleen games, maar in heel veel van onze media zien we de strijd tegen ‘het kwaad’ in welke vorm dan ook terug, en een ‘held’ die zich klaar moet maken om de wereld of de prinses of zelfs het gehele heelal te kunnen redden.

Alle games lijken op elkaar?

Ik zal jullie niet vervelen met droge stof over vertelstructuren en grondlegger Aristoteles. Maar het is wel geinig om te bedenken dat we blijkbaar al ruim 2000 jaar, en waarschijnlijk al veel langer, naar verhalen luisteren waarvan de exacte invulling dan wel altijd anders is, maar die qua structuur in ieder geval geen haar veranderd zijn.

Ik vraag me echter na bovenstaande conclusie wel af wat de aantrekkingskracht is van dit type verhaal… Willen we stiekem gewoon simpelweg allemaal de wereld redden? En is dat pas bevredigend als we hiervoor een aantal obstakels moeten overwinnen? Of is het als ontwikkelaar gewoon lastig om je game een andersoortig plot mee te geven, en hebben ze wel door dat ze eigenlijk steeds opnieuw dezelfde game maken?

Hoe het ook zij, het was voor mij een stuk gemakkelijker geweest als al die 10 sci-fi games niet over het redden van de wereld waren gegaan…

Dragon Age: Inquisition

Maar goed, genoeg gemijmerd. De mensen die nog bij de les zijn, wil ik namelijk, zoals ik meestal doe in mijn blogs, onderwerpen aan wat vragen. Want hebben jullie ooit gedacht dat alle games op elkaar lijken? Wat voor verhaal zouden jullie graag eens zien in een game? En kennen jullie überhaupt games met een andere structuur en wat vonden jullie hiervan?

Ach, ik ben het spelen van de getroebleerde held gelukkig nog steeds niet beu. Ik lees jullie comments dus erg graag, maar dan wel nadat mijn Inquisitor voor de tweede keer de wereld heeft gered.

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord