2017 jaaroverzicht: de hoogte- en dieptepunten

2017 jaaroverzicht: de hoogte- en dieptepunten 2017-12-16T18:35:32

Het einde van 2017 is in zicht maar eerst moeten we met z’n allen nog Kerstmis overleven. Lekker gezellig met de familie twee dagen lang praten over… ja wat eigenlijk? Moeten de Koelewijntjes er dit jaar (weer) achterkomen dat ik het hele jaar heb zitten nolifen met de vetste games? Nou deze keer niet! Ik heb mijn research gedaan en een lijst hoogte- en dieptepunten geproduceerd. Perfecte conversatiestarters en meteen ook een terugblik van het afgelopen jaar. En ik deel ze met jullie want zo aardig ben ik gewoon!

Dit jaar hadden we maar liefst 2 grote nieuwe console launches: de Nintendo Switch en Xbox One X en ze konden niet meer van elkaar verschillen. De Xbox One X is de krachtigste console ooit gemaakt en kwam met relatief weinig exclusieve games, terwijl de Nintendo Switch underpowered is maar dankzij een volle releaselijst exclusieve games toch 10 miljoen stuks weet te verkopen voor de jaarwisseling.

Xbox One X

Nederlandse darter Michael van Gerwen wint voor de tweede keer het PDC Darts World Championship. Altijd leuk wanneer een Nederlander kampioen wordt in een door Britten gedomineerde sport!

Er waren Tweede Kamer-verkiezingen in Nederland! We hebben nu 138 politieke partijen in het parlement zitten, waarvan er 21 het nieuwe kabinet vormen onder leiding van dezelfde knakker die ook het vorige kabinet leidde.

Oh ja en we hebben ook nog een koning. Willem-Alexander werd dit jaar 50! Zijn cadeau was dat Wilfried de Jong bij hem op bezoek kwam. Een hele eer voor de jarige jop!

Donald Trump werd dit jaar ingezworen als de 45e president van de Verenigde Staten. Hier zijn de officiële beelden. En ik zweer je, dit is 100% echt. Hij is echt de president nu..

En wat dat betreft wil ik het hoofdstuk Donald Trump meteen weer sluiten. Deze slecht geschminkte clown is bijna dagelijks op tv met verse schandalen dus ik wil het in deze blog over andere onderwerpen hebben. Bovendien kan het nog meevallen, het is niet alsof nazi’s in Amerika door de straten… HOLY SHIT NAZI’S LIEPEN DOOR DE FUCKING STRATEN IN CHARLOTTESVILLE EN HIJ VERDEDIGDE ZE OOK NOG!!!

Overigens kudo’s voor de marketingafdeling van Wolfenstein II: The New Colossus die de ironische gelijkenis met hun fictieve nazi-amerika toepaste in de reclames. Wie had ooit durven denken dat Wolfenstein zo… anti-nazi durfde te zijn!

Iets minder succesvol was de nieuwe Pepsi-reclame waarin de politieke onrust in Amerika wordt opgelost door Kendall Jenner.

Kon alles maar opgelost worden met een blikje suikerwater. Als Pepsi werkelijk controversieel wil zijn, geven ze in de volgende reclame gewoon toe dat ze een nasty ass variant van Coca Cola zijn. Hey, de waarheid kan soms smerig zijn! Maar niet zo smerig als Pepsi.

Oké genoeg politiek gereutel, er gebeurden ook leuke dingen tijdens het journaal in 2017. Zo kreeg professor Robert Kelly een bezoekje van zijn kinderen tijdens een video interview met de BBC. Het resultaat is… perfectie.

Het nieuwe 50 eurobiljet is in gebruik genomen! Maar vraag me niet hoe hij eruit ziet, zo rijk ben ik niet.

Dick Bruna, de wereldberoemde tekenaar van Nijntje, overlijdt op 89-jarige leeftijd. Het standbeeld van Nijntje in Utrecht wordt omringd door bloemen van zijn vele fans.

Na tientallen jaren diplomatiek uitoefenen krijgt Nederland dan eindelijk een van de grootste geschenken van China: we mogen 2 panda’s lenen! De pandaberen Xing Ya en Wu Wen zijn te vinden in een speciaal gebouw verblijf in Ouwehands Dierenpark. Ze blijven een aantal jaar hier en in die periode gaan ze hopelijk (vrij vertaald uit het Chinese persbericht) keihard neuken. Hey, die beesten worden met uitsterven bedreigd dus dat er baby’s komen is nogal belangrijk…

Het Eurovisie Songfestival wordt voor de eerste keer gewonnen door Portugal, met het zeer trage nummer Amar Pelos Soing. Zanger Salvador Sobral bewijst daarmee dat Eurovisie niet ordinair, schreeuwerig of alleen popmuziek hoeft te… ah who fucking cares! EPIC SAX GUY WAS TERUG!!!

Het Nederlandse mannenelftal kwalificeert zich niet voor het WK voetbal volgend jaar. Ondertussen winnen de vrouwelijke voetballers het EK vrouwenvoetbal dat georganiseerd wordt in eigen land. Uh, niet dat je me verder hoort oordelen hoor. Het gaat tenslotte om het meedoen! Oh wacht, Oranje doet dus niet mee… (fluistertoon) want ze zijn slèèèèècht.

Roger Moore overlijdt op 89-jarige leeftijd. Hij zal altijd de beste foute James Bond blijven.

Adam West overlijdt op 88-jarige leeftijd. Hij zal altijd de beste foute Batman blijven.

Hugh Hefner overlijdt op 91-jarige leeftijd. Hij zal altijd de beste foute Ed blijven.

Er is ook baby-nieuws! Beyonce en JAY-Z verwelkomen de tweeling Rumi en Sir Carter in de wereld. Beyonce doet dat zoals alleen zij het kan doen.

Beyonce

Ook George en Amal Clooney krijgen een tweeling! In het persbericht staat dat de bevalling goed verliep maar dat George een lichte verdoving kreeg tegen de spanning.

Tom Dumoulin wint als eerste Nederlander de Giro d’Italia en is de derde wielrenner uit ons land die een Grote Ronde op zijn naam zet.

Zit er nog fipronil in de eieren? Het verboden ontsmettingsmiddel blijkt bij meer dan 100 Nederlandse pluimveebedrijven ook in de eitjes te zitten. België waarschuwt Nederland voor de vondst waarna het schandaal uitbreidt tot zo’n beetje heel Europa. Hoezo Nederland heeft geen invloed meer op het wereldtoneel?

Orkaan Irma richt enorme schade aan op de Bovenwindse Eilanden. Met name Sint Maarten kreeg de volle lading en er vinden nu nog steeds herstelwerkzaamheden plaats. Ook andere eilanden en de VS krijgen het hard te verduren tijdens het orkaanseizoen.

Catalonië zegt via een referendum ‘fuck you’ tegen Spanje en start een procedure om onafhankelijk te worden van het land. De Spaanse regering zegt hierop ‘fuck you’ terug door hun leger op de Catalaanse regering af te sturen. De ex-premier blijft voor nu in Brussel strijden om onafhankelijkheid maar veel van zijn kabinetsleden zitten achter tralies.

Overigens mogen wij volgend jaar ook weer naar stembus want het Sleepwetreferendum haalde de benodigde handtekeningen. Omdat het kabinet de referendumwet wil afschaffen, wacht CDA-leider Buma de uitslag niet af en zegt hij nu al “fuck you” tegen ons allemaal.

De #MeToo-beweging wordt tot ‘Person of the Year’ uitgeroepen door TIME magazine. De social media-beweging brengt een wagonlading aan seksuele misbruik naar boven, vooral bij beroemde en machtige mensen. De beweging ontstaat nadat meerdere vrouwen Hollywood-bons Harvey Weinstein beschuldigen van aanranding. Daarna droppen meer schandalen in de filmstad dan dat ik ruimte in deze blog heb. Maar laat ik het erop houden dat ik 2018 start met genoeg ruimte in mijn Bluray-kast.

Er komt weer een royal wedding aan want de Britse prins Harry en actrice Meghan Markle hebben hun huwelijksplannen voor 2018 bekendgemaakt.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild wordt Game of the Year op de Game Awards. Niemand is hierdoor verrast. Niemand… niemand… NIEMAND!!!

Disney koopt concurrent 20th Century Fox waardoor ze een hele bibliotheek aan nieuwe IP’s hebben. Met name Marvel-fans dansen op tafel want de filmlicenties voor X-Men, Deadpool en Fantastic Four zijn terug in huis! En uiteraard krijgen ze allemaal levels in Kingdom Hearts III waardoor die game uitgesteld is naar 2036.

Deadpool in Disneyland

Tot slot gaat 2017 de boeken in als een uitzonderlijk goed gamejaar. De nieuwe Zelda is slechts het topje van de ijsberg. Dus ja, eigenlijk hoef ik me er helemaal niet voor te schamen dat ik enorme veel gegamed heb dit jaar. Sterker nog, ik hoop vurig dat 2018 weer een diarreelading aan brute games levert. Ik wens jullie allemaal nu al fijne feestdagen en een awesome jaarwisseling!

REACTIES (18)

Akkoord